صفحه اصلی / اطلاعات تخصصی / نمای کلاسیک ساختمان، زیبایی به سبک رومی

معماری مثل هر صنعت و هنر دیگری دائما در حال تغییر و تحول است. تناسبات و قواعد در معماری دائما به‌هم می‌ریزند و دوباره از نو خلق می‌شوند. معماری در هر دوره‌ای ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را ماندگار می‌کند. در میان معماری‌های مدرن و پست مدرن این روزها، معماری کلاسیک و نمای کلاسیک ساختمان هنوز هم جذابیت و طرفداران خاص خود را دارد. معماری کلاسیک رومی احتمالا یکی از مشهورترین سبک‌های معماری اروپایی است. این سبک معماری یک دلیل دیگر برای توجیه عشقمان به ایتالیاست! امکان ندارد به روم .سفر کنید و مجذوب معماری و ساختمان‌های قدیمی آن نشوید

معماری کلاسیک

معماری کلاسیک یا معماری رومی همانطور که از نامش پیداست ریشه در روم و یونان باستان دارد. بناهای معروف و مهم زیادی در اروپا خصوصا در روم و یونان یادگار سبک کلاسیک هستند. می‌شود گفت ایتالیایی‌ها فقط در غذا یا مُد خوش سلیقه نیستند، بلکه در هر کاری بیشترین سلیقه را به خرج می‌دهند! معماری کلاسیک رومی سبکی پر از جزئیات، تجمل، کیفیت، شکوه و برازندگی است. نمای کلاسیک ساختمان‌هایی که امروزه همچنان طرفدار دارد الهام گرفته از هنر روم باستان است.

تأثیری که معماری کلاسیک با نماهای شکوهمندش بر سبک معماری‌های بعد از خود گذاشت باعث شهرت و ماندگاری هرچه بیشتر این سبک شد. ویژگی‌های برجسته‌ی معماری کلاسیک رومی رعایت تناسبات و استفاده غالب از ستون‌ها در طراحی ساختمان است. در معماری کلاسیک جزئیات اهمیت زیادی دارند و کیفیت آیتم‌های مورد استفاده در آن اغلب بسیار بالا است.

ویژگی‌های معماری کلاسیک رومی

ایتالیایی‌ها به خوش‌گذرانی و لذت‌جویی شهرت دارند. بنابراین وقتی پای محل زندگی در میان باشد تا جایی که بودجه‌شان اجازه بدهد کم نمی‌گذارند! البته صحبت از معماری کلاسیک و اعیانی است. در این سبک همه چیز در :بهترین حالت و کیفیت ممکن قرار دارند. ویژگی‌های اصلی معماری کلاسیک شامل این موارد می‌شود

استفاده غالب از سنگ، مرمر و کاشی۱٫

طراحی هندسی و رعایت تناسبات۲٫

طلاکاری و ایجاد درخشش در فضاهای داخلی۳٫

توجه به جزئیات و گچکاری تزئینی۴٫

استفاده از آیتم‌های باکیفیت و تجملی۵٫

زیبایی و بی‌نقص بودن در حد کمال ۶٫

نمی‌شود حس شکوه و تجمل خاصی که از یک خانه‌ی کلاسیک رومی گرفته می‌شود را انکار کرد. نمای کلاسیک بسیاری از ساختمان‌هایی که امروزه در تهران و سایر شهرها ساخته می‌شوند تا حد زیادی انتقال دهنده همین شکوه و تجمل هستند.

چرا معماری کلاسیک؟

پاسخ به این سوال به تنوع سلیقه‌ها برمی‌گردد. البته که شکوه و تجمل معماری کلاسیک از آن سبکی گران‌قیمت ساخته است که مخاطب خاص خود را می‌طلبد، اما در نهایت انتخاب هر سبکی به سلیقه و ترجیحات افراد برمی‌گردد. اگر به کلاسیک‌ها علاقمندید، به دنبال کمال و زیبایی هستید، توجه به جزئیات و داشتن آیتم‌های تجملی برایتان مهم است و بودجه‌ی کافی دارید معماری کلاسیک یا اجرای نمای کلاسیک ساختمان انتخاب خوبی برای شماست.

تنظیم و گردآوری : فاطمه پهلوان زاده