صفحه اصلی / اطلاعات تخصصی / کفپوش لمینت، جایگزینی باصرفه برای پارکت‌

کف پوش لمینت از چند سال پیش بازار پارکت چوبی را کساد کرده است. بچه که بودیم کف بیشتر خانه‌ها با موزاییک پوشیده می‌‌شد، سپس صاحب خانه به سلیقه خودش موکت می‌خرید و روی موزاییک‌ها می‌چسباند. آنهایی که کف خانه‌شان چوب‌های خوشگل براقی بود، یعنی دیگر خیلی باکلاس بودند؛ به عبارتی پارکت چوبی متعلق به پولدارها بود. بزرگتر که شدیم وقتی خانه تازه عروس‌ها می‌رفتیم، می‌دیدیم کف خانه‌ آنها هم پارکت شده است؛ معلوم نبود که آنها پولدار شده‌اند یا پارکت ارزان؟ از دکوراسیون که سردرآوردیم فهمیدیم انواعی کف‌پوش به بازار آمده‌اند که شبیه پارکت چوبی‌اند اما جنس‌شان فرق دارد و به آنها کف‌پوش لمینت می‌گویند؛ همیشه هم در جمع‌ها بین پیر و جوان یا کارشناس‌های مختلف اختلاف است که بالاخره کدام یک از این دو کف پوش بهتراند؟

کف‌پوش لمینت چه جنسی است؟

کف‌پوش لمینت ورقه‌هایی با ظاهر شبیه پارکت چوبی هستند که با ترکیب چند ماده مختلف ساخته می‌شود. این ترکیب اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط یک شرکت سوئدی تولید شد و از دهه ۱۹۸۰ به دیگر کشورها هم راه
(مخفف Hard Density Fiberhood) یافت. معمول‌ترین جنس کف‌پوش لمینت اچ دی افاست.

پارکت‌ چوبی چطور ساخته می‌شود؟

پارکت‌‌ چوبی ورقه‌‌ مسطح چوبی است که از چوب درختان بلوط، کاج، زبان گنجشگ، بامبو یا افرا به دست می‌آید. این کف‌پوش‌های چوبی از قرن ۱۷ میلادی در خانه اشراف مد شدند و تا یکی دو دهه قبل در ایران خودمان هم فقط ثروتمندان کف خانه یا محل کارشان پارکت بود. پارکت چوبی ظاهر بسیار زیبایی دارد اما به گفته مدیر شرکت بارکو دیزاین نگهداری از پارکت با مشکلات زیادی همراه است.

: دشواری‌های نگهداری از پارکت

حساسیت به رطوبت: چون پارکت کاملا از چوب ساخته شده نباید آب روی آن ریخته شود یا رطوبت بگیرد. هرچه قدر مراقب باشید کف خانه یا محل کارتان آب نخورد؛ پارکت نمی‌تواند از رطوبت منطقه یا کولر‌های آبی در امان باشد. بنابراین همیشه خطر تورم و خرابی وجود دارد.

خراش پذیری: اگر اجسام نوک تیز روی پارکت کشیده شوند سطح آن را مخدوش می‌کنند. این در حالی است که راه رفتن با کفش و دمپایی هم سبب خراش‌های ریز روی سطح پارکت می‌شود. فقط کافی است تیزی پاشنه کفش خود را تصور کنید تا میزان خط و خشی که با راه رفتن روی پارکت ایجاد می‌شود را به خوبی دریابید.

نصب دشوار: برای نصب پارکت چوبی، باید به کمک چسب مخصوص آن را بر کف ساختمان چسباند؛ این مراحل چسباندن، کثیف کاری زیادی به بار می‌آورد. از طرفی بعد ازخشک شدن چسب، باید سطح و درزهای پارکت را سایید و با لاک مخصوص صاف کرد؛ تمامی این مراحل پیچیده و پرهزینه هستنند.

لکه و رده: پارکت از چوب طبیعی درخت ساخته شده است؛ گاهی تنه درخت طی رشد، دچار لکه یا رده‌هایی می‌شود که بعد از برش چوب و نصب روی کف ساختمان به وضوح مشخص‌اند. به گفته مدیر شرکت باراکو دیزاین هر کسی این ظاهر را دوست ندارد و چنین مشکلی در پارکت‌های چوب بلوط بیشتر دیده می‌شود.

نرمی بافت:  خانم پادپری در ادامه صحبت‌شان درباره معایب پارکت چوبی ادامه می‌دهند: «برخی پارکت‌ها بافت نرم و شکننده‌ای دارند که نصاب باید هنگام پوشاندن کف خانه این بافت سست را تقویت کند. چنین مشکل در پارکت‌های تهیه شده از چوب کاج بیشتر دیده می‌شود».

گرانی: برای ساخت پارکت باید درخت‌ها را قطع کرد و از چوب آنها پارکت ساخت که همین موضوع هزینه پارکت را خیلی بالا می‌برد از طرفی همان طور که اشاره شد، نصب دشوار پارکت چوبی هزینه این جزء از دکوراسیون را به طور مضاعفی بیشتر می‌سازد.

:کف‌پوش لمینت بهتر از پارکت است، چون

مزایای ظاهری لمینت

تنوع در طیف طرح‌ و رنگ‌: در کارخانه‌ها طراحان خوش ذوقی هستند که بازار مصرف را بررسی می‌کنند و بنا به سلیقه روز مشتریان برای طرح و رنگ کف‌پوش لمینت ایده می‌دهند؛ این ایده‌ها بسیار گوناگون‌اند و برای هر سلیقه‌ای گزینه‌ای وجود دارد.

تناسب با هر مکان: عمر بالای و تناسب کاربردی لمینت باعث شده کف‌پوش لمینت در فضاهای مختلف کاربرد داشته باشد: از خانه و رستوران گرفته تا مطب یا باشگاه ورزشی.

عایق صدا: معمولا زیر سطح لمینت فوم گذاشته می‌‌شود که از انتقال صدا به طبقه زیری جلوگیری می‌کند.

سالم ماندن کف اصلی ساختمان: چون زیر کف‌پوش لمینت چسب نمی‌خورد کف ساختمان سالم می‌ماند.

مزایای نصب لمینت

چسب نیاز ندارند: دورتا دور کف‌پوش لمینت شیارهایی است که کلیک Click نام‌ دارند که به صورت نر وماده در هم قفل می‌شوند.

نصب ارزانکف‌پوش لمینت چون نیازی به چسب و دقت ویژه برای تمیزکاری ندارد، هزینه نصب کمتری را به خریدار تحمیل می‌کند.

نصب سریع: چون در نصب کف‌پوش لمینت از چسب استفاده نمی‌شود، زمان خشک شدن چسب را پیش رو ندارید پس می‌توانید سریع روی کف‌پوش تردد کنید.

سهولت جمع آوری و نصب مجدد: اگر بخواهید می‌توانید کف‌پوش لمینت را به راحتی از سطحی جمع کنید و بعد از این‌که در مکان جدیدی ساکن شدید دوباره لمینت‌ها را نصب کنید.

مزایای ریالی لمینت

استاندارد عمر طولانی: هر شرکت تولید کننده‌ای برای کف پوش لمینت خود استاندارد ای سی تعریف می‌کند و طراحان داخلی بنا به شماره AC درج شده روی بسته متوجه می‌شوند که لمینت به درد کدام سطح خانه می‌خورد. بالا بودن شماره AC نشان می‌دهد که آن لمینت مناسب سطوح پرتردد است. مثلا شرکت باراکو دیزاین لمینت‌های AC4 عرضه می‌کند.

مقاومت بالا در برابر آب یا خراش اجسام نوک تیز:  متخصصان در کارخانه مواد ترکیب لمینت را طوری فرمول‌ نویسی می‌کنند که با کشیده شدن اجسام دیگر روی آن مخدوش نشوند یا به نسبت پارکت چوبی کمتر خط بیافتند. از طرفی این فرمول‌ها نسبت به نفوذ آب و رطوبت حساس نیستند.

قابلیت تعویض جزئی: اگر بخشی از کف‌پوش لمینت آسیب ببیند تنها کافی است قطعه معیوب را خارج کنید و قطعه‌ای سالم جای آن بگذارید؛ در حالی که پارکت چنین قابلیتی ندارد.

نگهداری ساده‌تر: نگهداری کف‌پوش‌ لمینت بسیار ساده‌تر از پارکت چوبی است؛ زیرا برای تمیز کردن لمینت فقط یک دستمال مرطوب یا تی احتیاج دارید ولی پارکت چوبی را باید با محلول‌های مخصوص پاک کنید تا سطح آن صدمه نبیند یا ورم نکند که خودش هزینه اضافه‌ای است.

کف‌پوش لمینت را با پی وی سی اشتباه نگیرید

انواعی کف‌پوش در بازار شبیه لمینت وجود دارند که ماده اصلی به کار رفته در آنها پلاستیک است. کف‌پوش پی وی سی هم مثل پارکت با چس نصب می‌شود و به کف ساختمان آسیب می‌زند. به علاوه قابلیت استفاده مجدد ندارد. نکته مهم دیگر این‌که لمینت بسیار بهداشتی‌تر ازپی وی سی است زیرا کف‌پوش‌های پی وی سی از مواد بازیافتی تهیه می‌شوند. مهم‌ترین مزییت لمینت نسبت به پی وی سی مقاومت آن به فشار اشیا سنگین و له نشدن است.

تنظیم و گردآوری : فاطمه پهلوان زاده