لو کوربوزیه ، یکی از مشهورترین معماران قرن اخیر است. وی، یکی از پیشگامان سبک مدرن و سبک بین المللی در معماری است و بسیاری از دانشجویان معماری، او را به خاطر پنج اصل معروفش می شناسند. لو کوربوزیه، مفاهیم و ایده های جدیدی را وارد معماری کرد و با این کار، معماری را وارد فاز جدیدی نمود. او که ملیتی فرانسوی دارد، آثار بسیار مهمی از خود باقی گذاشته که در همه نقاط جهان، جزو بناهای برجسته می باشند
لو کوربوزیه که نام اصلی وی شارل-ادوار-ژانره-گری می باشد، در ۶ اکتبر سال ۱۸۸۷ چشم به جهان گشود و در ۲۷ اوت سال ۱۹۶۵ از دنیا رفت. او یک معمار، طراح، شهرساز، نقاش و نویسنده سوئیسی بود. لو کوربوزیه را یکی از نخستین پیشگامان سبک مدرن و بین المللی در معماری می دانند. در تاریخ ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۱۶، هفده اثر او در هفت کشور دنیا در لیست سایت های میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. لو کوربوزیه ، معماری است که مشارکت برجسته ای در جنبش مدرن داشته است
لو کوربوزیه در لا-شو-د-فون، یک شهر کوچک در شمال غربی کشور سوئیس، نزدیک مرز کشور فرانسه به دنیا آمد. او علاقه خیلی زیادی به هنرهای بصری داشت و پیش چارلز لپلاتنیه که در یک مدرسه هنرهای زیبا تدریس می کرد و خود در بوداپست و پاریس تحصیل کرده بود، مبانی هنر را یاد گرفت
اولین خانه هایی که به دست لو کوربوزیه طراحی شده اند، در لشودفوند بوده و به خود او تعلق داشتند. برای مثال، می توان به ویلا فالت، ویلا شوآب و ویلا ژان نرت (که به پدر و مادر او اختصاص داشت) اشاره کرد. معماری این خانه ها، سبک معماری مرسوم و منطبق بر طبیعت کوه های بومی آن منطقه (رشته کوه آلپ) را یادآوری می کرد. لو کوربوزیه به صورت دائم برای رهایی یافتن از محدودیت های شهر خود به اطراف اروپا سفر می کرد. او در حدود سال ۱۹۰۷ به پاریس نقل مکان کرد. لو کوربوزیه در پاریس، در دفتر یک فرد فرانسوی پیشگام در تولید بتن تقویت شده با نام آگوست پره مشغول به کار شد
لو کوربوزیه در آن سال و در آن دفتر با پیتر بهرنز نیز برای چندین سال همکاری کرد. او در اواخر سال ۱۹۱۱ به بالکان، آسیای صغیر، رم و یونان مسافرت نمود و از این سفرها، نقاشی های زیادی کشید
دفترچه اسکیس های او در این مسافرت ها که شامل طرح هایی از معبد پانتئون است، تاثیرات ایجاد شده در کار بعدی وی با نام “به سوی یک معماری” را به خوبی نشان می دهد. این کار در سال ۱۹۲۳ ارائه شد. لو کوربوزیه در سال ۱۹۱۶ و زمانی که ۲۹ ساله بود، برای همیشه به پاریس رفت. وی در سال ۱۹۲۰، نام لو کوربوزیه را که اسم پدربزرگ مادری وی بود، به عنوان لقب یا نام مستعار خود برگزید
لوکوربوزیه در طول فعالیت های خود، از بتن که یکی از شاخص ترین متریال های مدرن می باشد، به بهترین و زیباترین شکل استفاده کرد. آثار او مورد تقلید جهانی قرار گرفتند
پنج اصل لو کوربوزیه
لو کوربوزیه در حیطه معماری، خانه را ماشینی برای زندگی دانست، درست همان طور که اتومبیل، ماشینی برای حرکت می باشد. او پنج اصل یا نکته را درباره ساختمان های مدرن بیان کرد که به شرح زیر هستند
ستون ها بنا را از روی زمین بلند می کنند
بام مسطح و روف گاردن
پلان آزاد
پنجره های طویل و سراسری
نمای آزاد، کف و دیوار به شکل کنسول
معماری لو کوربوزیه
لو کوربوزیه در طرح های معماری خود، شدیدا تحت تاثیر فضای شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه قرار داشت و این به کار او جذابیت زیادی می داد. او به عضویت انجمن بین المللی معمارن مدرن در آمد. لو کوربوزیه، یکی از نخستین معمارانی بود که در زمان خود، تاثیر ماشین را انباشتگی انسان ها دانست. او این موضوع را به این شکل وصف می کرد که در آینده، شهرها آپارتمان های بزرگی خواهند داشت که هر کدام از آن ها به شکل مجزا در کنار سایر، پارک شده اند. نظریه ها و طرح های او، خصوصا از طرف صنف ساختمان سازان، کاملا پذیرفته می شدند، طوری که او می گفت: “به صورت قانونی، همه ساختمان ها باید سفید رنگ باشند.” و به این شکل، معماران از حرف او تبعیت کرده و هر گونه تزیینی را مورد نکوهش قرار می دادند. لو کوربوزیه ترکیب های منظم بزرگ در شهرها را خسته کننده و نا هماهنگ با افراد پیاده، می دانست. نقشه شهری برزیل نیز بر اساس همین ایده های او شکل گرفته شود. آخرین آثار معماری او نشان دهنده یک برداشت پیچیده از فشارهای مدرنیته در آن زمان بودند، اما در عین حال، طرح های معماری شهری لو کوربوزیه، حالت انتقادی دارند
تناسبات طراحی
لو کوربوزیه، برای طراحی پلان و نما از یک شبکه مدولار با تناسبات طلایی بهره می گرفت. وی تناسبات و اندازه های بدن انسان را بر اساس مدل خود در طراحی به کار می گرفت. کالین رو در یک مقاله با موضوع ریاضیات ویلای ایدئال که در سال ۱۹۴۷ به چاپ رسید، به بیان شباهت های میان بخش های فضایی یک ویلای پالادیو با سازه شبکه ای یکی از چندین ویلای این معمار، پرداخته است. با این که هر دو ویلا از سیستم تناسبات مشابهی برخوردار هستند و تابع یک نظم ریاضی عالی هستند، اما ویلای پالادیو از فضاهایی با شکل های ثابت و روابط هماهنگ تشکیل شده، در حالی که ویلای لو کوربوزیه، طبقاتی افقی با پلان های آزاد دارد که با کف و سقف تاوه ای، تعریف شده اند
شهرسازی
از نظر لو کوربوزیه، شهرهای آتی، شهرهایی هستند که آسمان خراش های مرتغع و بزرگ دارند. در هر کدام از این آسمان خراش ها که چندین عملکرد دارند، صدها هزار نفر به کار و زندگی خواهند پرداخت. در این بناها، آپارتمان های مسکونی، اداره ها، فروشگاه ها، مدرسه ها و سایر چیزهایی که یک محله خیلی بزرگ نیاز داشته باشد، فراهم می باشند. ساکنین این آسمان خراش ها، از دود و آلودگی صوتی اتومبیل ها دورند و به جای آن ها از آفتاب و مناظر زیبا بهره مند خواهند بود
با توجه به این تئوری، دو شهر مهم در دهه پنجاه میلادی طراحی و احداث شدند. یکی از آن ها شهر چندیگر هند بود که خود لو کوربوزیه به طراحی آن پرداخت. وی برای طراحی این شهر از جدیدترین ضوابط شهرداری و معماری مدرن که بیش تر آن ها را خودش تبیین کرده بود، بهره گرفت
دومین شهری که بر اساس نظرات لو کوربوزیه طراحی و احداث شد، شهر برازیلیا، پایتخت کشور برزیل بود. طراحان این شهر، لوچیو کوستا و اسکار نیمایر بودند. نیمایر، پیش تر در سال ۱۹۳۶ برای طراحی ساختمان وزارت آموزش و پرورش برزیل، همکار لو کوربوزیه بود
برج هزاره توکیو نیز که در سال ۱۹۸۹ توسط نورمن فاستر و به سبک های تک در ساحل شهر توکیو کشور ژاپن طراحی شد، نمونه ای کامل از همان برج های چند عملکردی است که لو کوربوزیه از آن ها نام برده بود